تحليل آزمون کارشناسي ارشد مهندسي   مکانیک سال 86

 

 بدون اغراق می توان گفت رشد و توسعه عمل و اقتصادی جامعه بشری مرهون علم مکانیک است با اختراع ماشین بخار ، که در واقع مقدمه ی رشد روز افزون علم مکانیک بود ، انسان گام در راه افزایش بهره وری و غلبه بر محیط پیرامون خود نهاد. پاسخگویی به نیازهای فزاینده جمعیت در حال رشد و فراهم نمودن آسایش آنها بدون بهره گیری از این علم میسر نبود. تنوع نیازها و لزوم توجه به تولیدات تخصصی از یک سو و لزوم افزایش کارآیی در راستای بهره گیری بهینه از منابع محدود ، منجر به تخصصی شدن این علم و ایجاد شاخه های جدیدی همچون مهندسی صنایع ، مواد و ... شد. در حال حاضر حیطه کاربردی علم مکانیک بسیار وسیع بوده و از طراحی کشتیهای غول پیکر تا ابزارهای میکرونی را شامل می شود. با توسعه دانش بشری این حوزه روز به روز وسعت بیشتری پیدا می کند و این امر لزوم توجه بیشتر به این علم را نمایان می سازد.

سالهاست که آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک با دروس زیر برگزار می شود:

نام درس

تعداد سوال

ضریب دروس برای گرایش های مختلف

جامدات

سیالات

ساخت و تولید

زبان خارجی

30

1

1

1

ریاضی

30

2

2

2

جامدات

30

3

2

2

سیالات

30

2

3

1

دینامیک

30

2

2

1

ساخت و تولید

30

0

0

4

مجموع

زمان پاسخگویی : 240 دقیقه

 

در آزمون امسال دو درس زیر نیز اضافه شده بود:

نام درس

تعداد سوالات

مبانی بیو مکانیک

30

دروس پایه پزشکی

30

 

با اینکه تعداد سوالات آزمون امسال 240سوال بود ( 60 سوال بیش از سالهای قبل) زمان آزمون تغییری نکرده بود(240 دقیقه) البته این امر نمی توانست مشکلی را برای داوطلبان گرایشهای مختلف بوجود آورد ، زیرا سوالات افزوده شده برای گرایشهای پرطرفدار ( جامدات ، سیالات ، ساخت تولید)دارای ضریب صفر بود. این تغییر تنها به نفع داوطلبان گرایش بیومکانیک بود.

آزمون امسال رشته مکانیک نمایانگر بی برنامگی بارز در پروسه طرح سوالات بود زیرا با وجوداینکه قبلاً اعلام شده بود استفاده از ماشین حساب مجاز نمی باشد، شاهد سوالاتی بودیم که حل آنها مستلزم استفاده از ماشین حساب بود این امر باعث شد تا داوطلبان نتوانند از همه توانایی های خود بهره ببرند ، به گونه ای که آزمون امسال ( خصوصاً در درس ساخت و تولید و تا حدودی جامدات) تبدیل به آزمون ضرب و تقسیم و تفریق شده بود. با وجود این ها ، نمی توان از مهمترین امتیاز این دوره نسبت به دوره های قبل که افزایش تعدادسوالات مفهومی بود چشم پوشی کرد. این ویژگی به طور بازرسی در دروس جامدات و سیالات خودنمایی می کرد.

تحلیلی بر دروس آزمون:

1- زبان عمومی و تخصصی:

روند کلی که در سالهای اخیر بر طرح سوالات زبان خارجی حاکم بوده است ، افزایش درجه سختی سوالات بوده است به طوری که در حال حاضر برای پاسخگویی به سوالات زبان داوطلبان نیاز به داشتن سابقه فراگیری زبان دارند.

طی ادوار اخیر حدود نیمی از سوالات از مباحث عمومی زبان و نیمی دیگر از مباحث تخصصی زبان بوده است. بودجه بندی سوالات زبان انگلیسی رشته مکانیک در این چند سال به صورت زیر بوده است:

زبان عمومی : 15 سوال ( 15 سوال تستی مجزا ( گرامر و لغت) ، 5 سوال به صورت متن با جاهای خالی)

زبان تخصصی: 15 سوال ( 2 تا 5 سوال تستی مجزا ، 3 یا 4 متن تخصص)

سوالات عمومی این آزمونها اغلب مربوط به لغت و تا حدودی گرامر می باشد. سوالات تخصصی اغلب مربوط به بحثهای تخصصی گرایشهای سیالات و جامدات می باشد . در حال حاضر سوالات عمومی و متنهای تخصصی آزمون زبان خیلی سخت تر از قبل شده و در صورت عدم دقت و تسلط کافی بر مطلب ، نمرات منفی نصیب داوطلبان خواهد شد.

سخن آخر: در صورتی که آشنایی کافی با زبان خارجی دارید این فرصت را دارید که با پاسخگویی به سوالات زبان خارجی از داوطلبان دیگر فاصله بگیرید و در صورتی که آشنایی کافی نداشته باشید بهتر است زمان این درس را به دروس دیگر اختصاص دهید زیرا درگیری با سوالات زبان خارجی علاوه بر از دست دادن زمان ، باعث ایجاد تشویش در افکار و دلهره شده و حتی امکان کسب نمره منفی نیز وجود دارد. البته هیچ یک از دلایل مذکور نباید مانع نگاه اجمالی شما به سوالات باشد.

2 ریاضی

نگاه کلی به سوالات ریاضی آزمون مکانیک ، حکایت از وجود یک فراز و نشیب در میزان سختی سوالات سالهای مختلف دارد. به سختی می توان 2 سال متوالی پیدا کرد که سوالات سخت یا آسان بوده باشد. روند دیگر که در ادوار قبل مشاهده شده است افزایش نسبی سهم سوالات معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی بوده است.

دروس کنکور ریاضی عبارتند از:

1-      ریاضی عمومی 1

2-      ریاضی عمومی2

3-      معادلات دیفرانسیل

4-      ریاضی مهندسی

گرچه بودجه بندی سوالات بستگی به طراح سوالات دارد ولی معمولاً حدود 50% سوالات از مباحث ریاضی عمومی و 50% باقی مانده از دو درس معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی طرح می شود. در حالت کلی سوالاتی که از مباحث عمومی طرح می شوند آسانتر از سوالات دیگر می باشند بنابراین ارزش مطالعه ریاضی عمومی خود به خود مشخص می شود. در آزمون امسال سوالات دارای سطح سختی پایینی بودند به گونه ای که اکثر کسانی که مطالعه کافی داشتند دارای درصد پاسخگویی بالای 50 بودند. در آزمون امسال دروس ریاضی عمومی و معادلات دیفرانسیل ، شامل سوالات ساده بودند و تنها برخی از سوالات ریاضی مهندسی نیاز به زمان پاسخگویی طولانی داشتند که این امر باعث شده بود سوالات این درس ظاهر سختی داشته باشند.

در صورتی که روند کلی آزمون های ریاضی را در نظر بگیریم می توان پیش بینی کرد در سال آینده سوالات ساده نخواهد بود اگر چه با قطعیت نمی توان اظهار نظر کرد.

سخن آخر : درس ریاضی ( برخلاف دروس همچون زبان خارجی ) جزء دروسی هستند که ( در صورت ضعف ) می توانید در زمان 6 یا 9 ماهه مطالعه کنکوری ، ضعفتان را برطرف کنید این امر می تواند با حضور در کلاسهای آمادگی کنکور یا مطالعه شخص صورت گیرد . ریاضی در کنکور ارشد مکانیک دارای ضریب 2 می باشد بنابراین به هیچ عنوان نباید از آن صرفنظر کنید.

3- حرارت و سیالات

سوالات دروس حرارت و سیالات را می توان به دو بخش تقسیم کرد: بخشی از سوالات تنهانیازمند مطالعه مباحث کلی و ساده این دروس می باشد . این سوالات را معمولاً اکثر داوطلبانی که مطالعه کافی داشته باشند پاسخ می دهند (60% -50 % سوالات) بخش دوم سوالات نیازمند دارا بودن قدرت تحلیل و تسلط کافی بر مطالب تخصصی گرایش تبدیل انرژی می باشد که اکثراً توسط داوطلبان گرایش تبدیل انرژی پاسخ داده می شوند. از بین دروس حرارت و سیالات ، اکثر سوالات درس مکانیک سیالات و بخشی از سوالات دروس ترمودینامیک و انتقال حرارت جزء بخش اول ( آسان) می باشند.

دروس کنکور حرارت و سیالات عبارتند از:

1-      ترمودینامیک 2 و1

2-      مکانیک سیالات 2 و1

3-      انتقال حرارت 2 و1

در آزمون سالهای گذشته ، هرکدام از دروس فوق 15 سوال به خود اختصاص داده اند . درجه سختی سوالات حرارت و سیالات معمولاً در حد متوسط و از یک روند ثابتی طی چند سال اخیر برخوردار بوده است. بدلیل ثبات در طرح سوالات این درس ، پیش بینی نمی شود تغییر چندانی در آزمون سال بعد روی دهد. سوالات این درس ذاتاً می توانند ابهام آمیز باشند . مخصوصاً اگر صورت سوال کامل بیان نشده باشد . بنابراین تمرین زیاد روی تست های این درس و بویزه شرکت در آزمونهای آزمایشی معتبر می تواند داوطلبان را یاری دهد.

در سخن پایانی: درس حرارت و سیالات برای داوطلبان تبدیل انرژی دارای ضریب 3 می باشد. اهمیت این درس برای این داوطلبان کاملاً واضح است. داوطلبان سایر گرایشها نیز با توجه به اینکه در حدود نیمی از سوالات از مباحث کلی و ساده طرح می شود ، می توانند با پاسخگویی به این درس با سایر داوطلبان ایجاد فاصله نمایند.

4- جامدات

دروس جامدات ، فراگیرترین دروس مکانیک به شمار می آیند که کلیه گرایشها در حد وسیعی با آن درگیر می باشند. در کنکور کارشناسی ارشد از دروس زیر تحت عنوان درس جامدات سوال مطرح می شود.

1-      استاتیک

2-      مقاومت مصالح 2 و1

3-      طراحی اجزاء 2 و1

طی سنوات گذشته هر کدام از دروس فوق 10 سوال به خود اختصاص داده اند. در کل درس استاتیک می تواند شامل سوالات سخت یا آسان باشد. درس مقاومت مصالح اغلب دربرگیرنده سوالات متوسط ( از لحاظ درجه سختی) و درس طراحی اجزاء ماشین معمولاً سوالات سخت را شامل می شود. در کنکور امسال در ادامه رویه 2 سال گذشته ، سوالات مفهومی بیشتر شده بود. البته در کنکور امسال سوالات غلط نیز مشاهده شدو همچنین سوالاتی که نیاز حل آنها نیاز مبرم به استفاده از ماشین حساب داشت . این دو مورد جزء معایب سوالات امسال به شمار می رفت. در مورد پیش بینی کنکور سال بعد می توان گفت که از نظر محتوا تفاوتی نخواهیم داشت با توجه به رویه 2-3 سال اخیر ، احتمالاً بیشتر سوالات حالت مفهومی خواهند اشت اما درجه سختی سوالات بستگی به طراح سوالات دارد.

5- دینامیک و ارتعاشات

مشخصه اصلی سوالات درس دینامیک ، ارتعاشات ، سوالات به ظاهر ساده ولی در عین حال پیچیده می باشد بدلیل تحلیلی بودن سوالات این درس ، تنها راه غلبه بر آن ، تمرین فراوان ( مخصوصاً در دوران کارشناسی ) می باشد. سوالات دینامیک و ارتعاشات از دروس زیر طرح می شود:

1-      دینامیک مکانیک

2-      دینامیک ماشین

3-      ارتعاشات مکانیکی

4-      کنترل مکانیک

در آزمونهای گذشته معمولاً سهم دینامیک مکانیک از تعداد سوالات کمی بیشتر از سایر دروس بوده است و باقی مانده سوالات به طور یکسان بین سایر دروس تقسیم شده است . آزمون امسال شامل 9 سوال دینامیک مکانیک، 7 سوال دینامیک ماشین ، 7 سوال ارتعاشات و 7 سوال کنترل بود . درجه سختی سوالات این درس هموراه در حد متوسط یا سخت بوده است که شاید یکی از دلایل آن ماهیت این دروس باشد.

با توجه به روند ثابتی که طی سالهای گذشته در طرح سوالات این درس وجود داشته ، پیش بینی می شود که تغییر زیادی در آزمون سال بعد صورت نگیرد . تنها درجه سختی سوالات می تواند متغیر باشد که آن نیز بستگی به طراح سوالات دارد.

سخن پایان: اکثر قریب به اتفاق سوالات این درس به صورت تحلیلی می باشند بنابراین برای پاسخگویی بایستی حل شوند و این امر نیاز به تمرین زیاد دراد . چنانچه در دوران کارشناسی تسلط کافی روی این دروس بدست نیاورده اید مطمئناً جبران این نتیجه در دوران مطالعه کنکوری ممکن ولی سخت می باشد.

6- ساخت و تولید

گرایش ساخت و تولید در ایران بسیار جوان می باشد . به تبع آن ، آزمون این درس نیز یه میزان دروس دیگر مکانیک دارای استاندارد و منابع مشخصی نمی باشد. مهمترین منابع این درس ، جزوات اساتید طراح سوالات می باشد. سوالات درس ساخت و تولید از دروس زیر طرح می شود:

1- علم مواد        2- اصول عملیات حرارتی   3- ماشینهای انیورسال     4- توانایی ماشینکاری     

5- ماشینهای CNC           6- جوشکاری      7- تولید مخصوص             8- قالب های پرس

9- سیستمهای اندازه گیری                        10- قید و بند       11- مدیر تولید     12- اصول ریخته گری

متأسفانه کنکور امسال ساخت و تولید ، دارای تعداد زیادی سوال مبهم و با گزینه های درست متعدد بود. این امر باعث تردید داوطلبان در پاسخگویی به سوالات شده و یکی از دلایل مهم افت نمرات داوطلبان این درس بود. ضعف دیگر آزمون امسال درس ساخت و تولید ، وجود سوالاتی بود که پاسخگویی به آنها نیاز مبرم به استفاده از ماشین حساب داشت. حل این سوالات باعث اتلاف وقت داوطلبان این درس و به تبع آن افت نمرات این داوطلبان در سایر دروس شد. در کل آزمون امسال در مرحله طرح سوالات ضعف بسیار عمومی داشت.

سوالات درس ساخت و تولید طی سالهای اخیر از هیچ روند مشخصی برخوردار نبوده است و در هیچ یک از زمینه ها نمی توان اظهار نظر کرد.( پیش بینی کرد)

سخن پایانی: درس ساخت وتولید برای داوطلبان جامدات  و سیالات ضریب 0 دارد و برای داوطلبان گرایش ساخت و تولید با ضریب 4 ، حکم مرگ و زندگی دارد. ارزش درس ساخت و تولید برای داوطلبان آن برابر با ارزش تمامی دروس باقی مانده مکانیک می باشد( تأثیرگذار است) بنابراین داوطلبان باید برنامه ای اساسی برای مطالعه این دروس داشته باشند ضمن اینکه تمام توان خود را نیز نباید روی این درس سرمایه گذاری کنند چون واقعاً این درس قابل پیش بینی نمی باشد.

تحلیلگر : جواد تیموری

 

منبع : www.mahan.ac.ir